Voortgang Onderwijsontwikkeling
Zoals bekend is de actualisering/”modernisering” van de lesstof voor het mbo-onderwijs voor de binnenvaart een belangrijk onderdeel van het project.
In de vorige update zijn de accenten van de aanpassing van de lesstof aangegeven:
- Inzicht in de verschillende soorten machinekamers
- Omgaan met de multimeter
- Tekening kunnen lezen
- Digitalisering (bijv. verwerking onderhoud)
- Storingen kunnen volgen op basis van de beschikbare gegevens
- Bewustwording van apparaten aan boord
Tegelijk met deze aanpassingen is m.b.t. de lesstof in de afgelopen periode nog een aantal keuzes gemaakt die meer passen in de ambitie om het onderwijs als geheel meer toekomstbestendig te maken.
Waar tot nu toe de lesstof op verschillende manieren gebundeld werd door de scholen, bijv. rond themaweken, is nu afgesproken dat alle scholen dezelfde methodiek gaan hanteren, namelijk die van het Kwalificatiedossier (KD).
In het KD worden de benodigde kennis en vaardigheden (competenties) benoemd waaraan een beginnend beroepsbeoefenaar moet voldoen. Het KD heeft een relatie met de Europese Richtlijn zoals die voor de binnenvaart sinds 2022 geldt. Wanneer in de toekomst een eis/competentie veranderd kan dit snel(ler) aangepast worden in de lesstof.
Het gevolg van deze keuze is dat de bestaande lesstof anders gebundeld en/of aangepast moet worden in o.a. de readers en lessen voor de studenten. De inventarisatie van hoe elke school deze onderwerpen tot nu toe aanpakt heeft plaatsgevonden.Het concreet produceren van de nieuwe lesstof in readers/boeken start nu met een aantal werksessies van ontwikkelaars/docenten.
Daarnaast is besloten om per studie/functie, Matroos, Schipper, Kapitein, een herkenbare vormgeving te gaan hanteren voor het bij die studie behorende lesmateriaal. De opzet hiervoor is gereed en fotomateriaal hiervoor is verzameld.
Hieronder vallen ook de portfolio-opdrachten en het BPV-handboek.
Voor het BPV-handboek is besloten om als basis het Europese BPV-handboek te gebruiken zoals door door scholenkoepel Edinna in het project Competing ontwikkeld.
Kortom, er is veel gedaan en nog veel te doen, maar er is een aantal belangrijke keuzes gemaakt die het in de toekomst o.a. aan boord overzichtelijker maken. Er is door de scholen veel bestaand materiaal met elkaar gedeeld zodat daaruit het beste voor álle studenten gehaald kan worden en de “productie” van het gemoderniseerdemateriaal staat ingepland.
Onderzocht wordt of een schrijver/taalbureau de eindredactie kan doen om de leesbaarheid te verhogen.
Wanneer je als samenwerkingspartner een bijdrage wilt/kunt leveren door mee te lezen en je mening te geven over het vernieuwde materiaal, of als je daar vragen over hebt laat dit dan weten aan de
Professionalisering Praktijkopleiders
Onder de noemer “professionalisering Praktijkopleiders” is gezocht naar een manier om de mensen aan boord die de studenten begeleiden te ondersteunen bij hun werk.
Daar is behoefte aan. Daar komt bij dat de ervaring leert dat, anders dan in veel andere sectoren, het voor mensen in de binnenvaart best lastig is om daarvoor een bestaande cursus te volgen.
Onder andere de vaarschema’s en het grote werkgebied maken het lastig om aanwezig te zijn op een trainingslocatie in het land.
Er zijn wel initiatieven bij bedrijven om dit onderdeel te laten zijn van kapiteins-/bemanningsdagen,maar dit biedt niet altijd een oplossing voor de kleinere bedrijven waar ook studenten zijn.
In gesprekken met (kleinere) bedrijven is positief gereageerd op het idee om ondersteuning online op te zetten.
Dit is dus wat we gaan doen.
Via de website van het project gaan we (film)materiaal beschikbaar maken rond onderwerpen/vragen die spelen.
Begin volgend jaar zullen de eerste resultaten geplaatst worden.
Ook hier kun je als samenwerkingspartner aan deelnemen. Heb je een vraag die speelt, of juist voorbeelden van een goed werkende aanpak, meldt dit aan de