Activiteiten/Verslagen

Actielijn 1  Ontwikkeling Onderwijs

Activiteit 1.0: Consultatie bedrijven

In ca 3 bijeenkomsten in Nederland wordt de ontwikkeling toegelicht én wordt input opgehaald. Hierbij onderscheiden we verschillende niveaus waarin de onderwerpen/uitkomsten verdeeld worden:

  • Wettelijke minimum vereisten. Hier zal de nadruk liggen op hoe deze praktisch te hanteren
  • De ambitie voor hetMBO curriculum. De ontwikkelingen met focus op de toekomst.
  • De extra of bijzondere modules als keuzedeel. Het ontwikkelen van gespecialiseerde lesmodules. 
    Bijvoorbeeld m.b.t. aandrijftechnieken waar nu hoofdzakelijk over diesel onderwezen wordt kunnen ook modules over elektrische, waterstof en LNG ontwikkeld worden. Het is namelijk denkbaar dat in de toekomst meer aandrijfsystemen naast elkaar zullen gaan bestaan.

 Activiteit 1.1: KD verantwoording 

  • De binnenvaartscholen in Nederland werken we via het Mbo onderwijsnetwerk i.s.m. SBB en ESTEL (stichting examen transport en logistiek) aan een integrale landelijke examenstructuur op basis van het nieuwe Kwalificatiedossier. 

Activiteit  1.2: Flexibilisering

Het vernieuwde KD is als geheel erkend voor het verstrekken van een vaarbevoegdheid door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In deze fase worden de deelmodules/kerntaken voorgedragen voor MBO certificaten die in de juiste gezamenlijkheid ook recht geven op een vaarbevoegdheid. Hiertoe wordt met het SBB en bedrijfsleven de MBO certificaten geformaliseerd.

Activiteiten  1.3, 1.4 en 1.5 : Ontwikkeling lesprogramma’s en –materialen

In dit projectdeel worden per opleiding (Matroos, Schipper of Kapitein) de opvolgende schooljaren ontwikkelt in parallelle trajecten. 

Wij werken het nieuwe onderwijsprogramma uit op basis van de bevindingen uit de consultatierondes, het kwalificatiedossier en de exameneisen. Er is steeds één school als trekker voor een opleidingsjaar aangewezen (schema 5.5), maar alle scholen zijn betrokken bij alle opleidingen die zij zelf aanbieden. 

Wij starten met de eerste leerjaren van de respectievelijke opleidingen Matroos niveau 2, Schipper niveau 3 en Kapitein niveau 4. Dit nieuwe onderwijs wordt met ingang van schooljaar 2024-2025 gebruikt op school en aan boord. De monitoring en de evaluatie van de dit wordt beschreven in Actielijn 2: Community of Practice (CoP).

Actielijn 2  Implementatie Onderwijs/Community of Practice (CoP)

Actielijn 2 betreft het testen in de praktijk van het ontwikkelde onderwijs. Dit doen wij aan boord van de leerbedrijven en op de scholen. De ervaringen worden verzameld,  gedeeld en geëvalueerd in onze  Community of Practice (CoP). 

Tegelijkertijd werken wij aan professionalisering van onze docenten en de praktijkbegeleiders binnen de bedrijven. Deze partijen maken immers zelf ook nadrukkelijk deel uit van de leeromgeving en zijn dus ook deel van de vernieuwingen.

In de organisatie van de CoP zal ook gebruik worden gemaakt van digitale hulpmiddelen voor het uitwisselen en delen van kennis. Op deze wijze is er dan sprake van een virtuele, niet fysieke plek voor intervisie en reflectie. 

Activiteit 2.1 , 2.2 en 2.3: Pilots Matroos, Schipper en Kapitein

Naast het in de praktijk oefenen van de vernieuwde lesstof en begeleiding is in deze CoP cruciaal dat regelmatig met elkaar gereflecteerd wordt op de opgedane ervaringen. Op basis daarvan kan, waar nodig of gewenst, de aanpak aangepast worden om zodoende een stevige basis voor een goede werkwijze voor de komende jaren.

Aan boord komen aan de orde:

  • Nieuwe onderwijs structuur en inhoud
  • Nieuwe examens structuur en inhoud
  • Digitale techniek voor organisatie en begeleiding tijdens de BPV

 

Activiteit 2.4: Professionalisering docenten

Zowel vakdocenten als niet-vakdocenten dienen op praktijkstage te gaan aan boord om ervaring op te doen in de bijzonderheden van de binnenvaart. Hiermee wordt bereikt dat de aansluiting tussen ook deze docenten met de sector verbeterd. Aansluitend op de consultatieronde maken docenten een overzicht van items die anders of nieuw zijn in de beroepspraktijk. Deze items worden in een overzicht samengevat. Daarbij wordt ook aangegeven hoe men zich kan bekwamen in de genoemde onderwerpen.

Activiteit 2.5: Professionalisering Praktijkbegeleiders 

Wanneer (delen van) het vernieuwde lespakket en begeleidingsvorm gereed zijn dienen ook praktijkbegeleiders aan boord hierin bijgeschoold te worden. Te beginnen met de praktijkbegeleiders die meedoen in de CoP. Digitale begeleiding is hiervan onderdeel.

Actielijn 3  Promotie
Actielijn 3 betreft promotie van het project binnen de binnenvaartsector en via verbinding van met het basisonderwijs en vmbo’s op basis van inhoudelijk onderwijsmodules. Er zijn er ca. 1000 Vmbo’s in Nederland waar binnenvaart op dit moment niet in het lesprogramma is opgenomen, maar waar wel toegestane mogelijkheden toe zijn in de vorm van keuzevakken. 

Activiteit 3.2 Promotie binnenvaart  in het Primair Onderwijs (PO)

De binnenvaart is een sector die zeer beperkt in het zicht is van de burgermaatschappij. Hierdoor is er extra inspanning nodig om deze sector en de mogelijke beroepen bij de jeugd enige bekendheid te geven.

Activiteit 3.3 Promotie binnenvaart in het Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs (VMBO)

 Zoals eerder genoemd wordt gestructureerd gewerkt aan de benadering van de VMBO’s om de binnenvaart beter bekend te maken als onderdeel van de onderwijsprogrammering van de scholen.